Dag 6: de laatste skidag

Het is (zo goed als) voorbij. De laatste meters zijn geskied. Iedereen is zonder ongelukken van de piste gekomen en daar zijn we enorm dankbaar voor!

Het begon natuurlijk met een ontbijt. Het goede weer was niet meteen te zien, er hing een dikke mist, zelfs in het dal. Na het ontbijt splitsten we ons op: een deel van de leerlingen vertrok vanuit Hopfgarten naar Scheffau, een ander deel ging van Scheffau naar Brixen, kijken naar een iglo die ze daar gebouwd hebben.

Het was skiën in een dikke mist op een dun laagje verse sneeuw. We konden elkaar eerder horen dan zien en dat was wel wat beangstigend voor sommigen. Het waren ook allemaal onbekende pistes en eerlijk? Ze waren redelijk steil met momenten. De zware omstandigheden zorgden ervoor dat de groep uit Hopfgarten iets later dan voorzien in de hut waar we eten toekwam. We hadden ook gehoopt om elkaar tegen te komen aan de iglo, maar dat is dus ook niet gelukt. Ondertussen speelden de wolken een spelletje “hoger-lager”, waardoor je de ene keer in de mist zat en twee minuten later ver kon kijken.

We aten heerlijke spaghetti en dan kwam het hoogtepunt van de hele week voor velen: het vrij skiën. Eerst toonden we aan alle leerlingen waar ze overal mochten komen en daarna werden ze in groepjes van minstens drie leerlingen op pad gestuurd. Ze mochten zelf kiezen waar ze naartoe gingen op voorwaarde dat ze mooie bochten maakten. En of ze dat deden! Het deed zo’n deugd te zien dat ze in allemaal korte, slingerende oranje slangetjes bergaf kwamen, precies zoals het aangeleerd was. Het zijn stuk voor stuk toppers!

Om 15u30 verzamelden we iedereen en keerden we terug naar Hopfgarten met de bus. Het was tijd om het gehuurde materiaal terug in te leveren waarna we naar het pension reden. Tijd om ons op te frissen voor we van een avondmaal konden genieten: paprikasoep en käsespätzle, weer een typisch Oostenrijks gerecht dat erg in de smaak viel bij velen.

Dan was het moment daar om dankbaar te zijn voor de vele mensen die deze sneeuwklassen mogelijk gemaakt hebben. Meester Jan en meester Stef, onze buschauffeurs. Meester Theo, meester Vip en vooral meester Bekke om ons te leren skiën, met een oneindige hoeveelheid geduld en kennis van zaken. Juf Begga om al zoveel jaren de sneeuwklassen te organiseren. Juf Maria om voor iedereen, groot en klein, te zorgen. Juf Britt, juf Lien, juf Silke, juf Nele, meester Roel en meester Bart, die mee skilessen gegeven hebben en voor de avondactiviteiten zorgden. Katja en Rainer, de mensen die ons al zo vaak gastvrij ontvangen hebben en voor het lekkere eten gezorgd hebben. Iedereen werd in de bloemetjes gezet en kreeg een attentie.

Geen sneeuwklassen zonder muzikale avond. Juf Lien en juf Silke namen de taak van DJ op zich, terwijl de andere leerkrachten al aan het opruimen sloegen. Leerlingen die liever niet in die drukte zaten mochten een gezelschapsspel spelen. De laptop diende als mengtafel voor de DJ’s, vandaar het latere tijdstip van dit bericht.

Het is nu 22u30 en de kinderen liggen te slapen. De “schermpjes” worden opgeladen. De laatste afspraken voor morgenvroeg worden overlopen, zodat we morgen op tijd kunnen vertrekken.

Het filmpje en de foto’s zijn een beetje een mengeling van alle filmpjes en foto’s die gemaakt zijn. Er zijn foto’s bij van een paar dagen geleden, maar we willen jullie die niet onthouden.

7 reacties

1. Lesley Smolders

Wauw Dorien,
    Mama is echt supertrots op jou dat je dit avontuur bent aangegaan. Al zal ik ook wel blij zijn dat je morgen terug bent want ik heb je hard gemist.
    Ik wens iedereen morgen een veilige rit terug naar België en ik hoop dat de reis even vlot mag verlopen.
    Bedankt aan alle juffen en meesters om zo goed op onze kinderen te passen en ze op te vangen als ze het moeilijk hadden. Bedankt om hun een hele fijne tijd te bezorgen die ze nooit meer zullen vergeten zoals ik mijn reis met (een deel van) dezelfde leerkrachten niet zal vergeten.
    Jullie zijn TOP!!!

2. Wat een bende geluk! 💕
    Dit zal zonder twijfel een bijzonder onvergetelijke week voor hen blijven. Veel dank 🙏🏼

Veilige rit naar huis morgen.
    We missen ze wel en gaan blij zijn de mooie en wilde verhalen te horen.

3. Rita Verschueren (oma van Kobe Luyten)

Bedankt voor de fijne tijd, die Kobe, mijn kleinzoon, kon meemaken. Ik hoop hem morgen blij van de bus te zien komen. Ik ging vroeger altijd mee met de kompen van CM en een paar keer met de sneeuwklassen en dat was altijd fantastisch. Bedankt aan iedereen van de begeleiders en tot morgenavond.

4. Karolien- mama Camil

Heel leuk om deze foto’s en filmpjes te zien.
    Het is echt knap wat jullie gerealiseerd hebben. De kinderen zien er blij uit en ze zijn weer een ervaring rijker!
    Een dikke dankjewel om deze mooie traditie in stand te houden.
    Voor morgen: een vlotte en veilige terugreis gewenst!
    Tot in Tremelo.

5. Hoi Dorien en alle andere kinderen, wat hebben jullie een leuke tijd gehad. Veel nieuwe dingen geleerd. Bedankt juffen, meesters en alle andere begeleiders om deze gasten te begeleiden met het skiën en ze veilig en heel terug naar huis te laten komen. Nog een veilige en leuke terugrit zodat jullie morgenavond na het vertellen van heel veel verhalen weer in jullie eigen bedje liggen. Groetjes aan iedereen. Ilse

6. Prachtig ! Wat een reis! Waaauw!
    Bedankt jullie ALLEMAL voor de goede zorgen voor alle kinderen daar , top team, top reis 😎

7. Karen Gysegom

Wat een superleuke laatste skidag! Jullie hebben er een fantastische week opzitten. Echt supergoed georganiseerd! Petje af voor al de begeleiders, leerkrachten, helpers, chauffeurs, organisators! Dankjewel! Een veilige en fijne busrit terug! Tot straks lieve Fien! Wat ben ik trots om je zo goed te zien skiën! 🥰